De toekomst van het internet

Het is een feit dat het internet alomtegenwoordig is. Bijna iedereen is virtueel aanwezig op sociale media, doet aankopen via het internet, haalt zijn/haar informatie via allerlei websites, en zelfs oorlogen worden steeds meer digitaal gevoerd.

Weinig mensen beseffen echter dat het internet zeer bescheiden is begonnen. In theorie is het internet gewoon een meer geavanceerde vorm van het ARPANET, een militair netwerk dat werd opgericht in 1969 in Californië.

Gedurende de decennia erna is dit beperkte netwerk uitgegroeid tot een mondiaal massamedium dat een heleboel aspecten van onze levens beïnvloedt. Het wordt steeds moeilijker om het internet niet te gebruiken.

Als je bedenkt dat technologie steeds sneller en sneller evolueert, is het logisch om te zeggen dat we in de komende 50 jaar een nog veel ingrijpendere vooruitgang en technologische revoluties zullen zien dan we voorheen reeds hebben ervaren.

Wat is de toekomst van het internet in de volgende halve eeuw? In dit artikel bekijken we een aantal mogelijkheden waaraan we ons kunnen verwachten.

Een virtuele wereld

Dankzij het internet zal de grens tussen de “echte” en virtuele wereld steeds waziger worden. Je digitale aanwezigheid zal niet meer duidelijk kunnen worden onderscheiden van je fysieke vorm. Deze zullen immers volledig met elkaar verweven worden.

Wat we hiermee bedoelen is dat het internet overal aanwezig zal zijn en het altijd beschikbaar zal zijn. Ook zal het altijd verwacht worden en voortdurend verbonden zijn met onze dagelijkse levens.

Weg met toetsenborden, schermen, muizen of smartphones, het internet van de toekomst zal via Augmented Reality overal geprojecteerd worden.

Informatie zal gewoon in de lucht zweven, en via Augmented Reality-brillen (of lenzen) zal je die kunnen zien en hiermee kunnen interageren.

Waar je ook gaat, je zal real-time informatie kunnen ophalen over alles. In de supermarkt (als die nog bestaan en niet volledig online zijn), kan je dan bijvoorbeeld de prijzen van producten geprojecteerd zien erboven. Of als je iemand tegenkomt op straat, kan je misschien onmiddellijk zijn of haar sociale mediaprofiel ophalen.

Slimme machines

Artificiële Intelligentie is een sector met een zeer veelbelovende toekomst, want met machines die kunnen leren uit hun fouten en zichzelf hiermee verbeteren zijn er veel mogelijkheden.

Denk aan slimme persoonlijke assistenten (zoals Siri en Alexa), autonome voertuigen en smartphones die volledig leren van jouw gedrag en keuzes in het verleden, en op basis van die informatie besluiten nemen om jouw toekomstig gedrag te anticiperen.

Dergelijke technologie kan natuurlijk angstaanjagend overkomen als je denkt aan films zoals Terminator of The Matrix, maar in het echte leven is dit veel onschuldiger.

Naast de bovenvermelde sectoren maken bijvoorbeeld online casino’s of webshops reeds gebruik van Artificiële Intelligentie om de ervaringen van hun klanten te optimaliseren, zich te beveiligen tegen cyberaanvallen en om gericht reclame te kunnen maken en promoties aan te bieden.

Goede websites zullen zich ook aanpassen aan de hand van de digitale informatie van bezoekers, zodat iedere bezoeker een gepersonaliseerde website ziet, volledig gericht op wat de website denkt dat die persoon het liefst zou zien.

Verbeterde communicatie

De laatste jaren is communicatie tussen mensen er reeds enorm op vooruitgegaan, maar dat is niets als je bedenkt wat er ons in de toekomst wellicht te wachten staat.

Allereerst zal er altijd-aanwezige autocorrectie zijn, technologie die met bijna perfecte accuraatheid kan voorspellen wat je wil typen, zodat je veel sneller kan communiceren.

Later zullen getypte berichten voor het grootste deel verleden tijd worden, want om het even hoe snel je kan typen, het is niet even snel als gewoon praten.

Verbale en auditieve communicatie zal steeds meer effectiever worden, zodat je na verloop van tijd gewoon met het internet zal kunnen communiceren door ertegen te praten. In plaats van een vraag in te typen in Google, zal je gewoon je vraag luidop kunnen stellen en het antwoord voor je ogen geprojecteerd krijgen.

Ook koptelefoons of oortjes zullen verleden tijd zijn en die zullen vervangen worden door onzichtbare oorimplantaten die automatisch alle vormen van je gehoor kunnen regelen. Praat je tegen iemand, dan zal er automatisch daarop worden gericht.

Communicatie met anderstalige mensen is momenteel ook nog een heikel punt, maar in de toekomst kan je gewoon vertaalapps installeren die je eigen taal en die van je gesprekspartner in real time zullen vertalen.

Jij spreekt dan bijvoorbeeld Nederlands, en je gesprekspartner zal jouw woorden automatisch vertaald krijgen in zijn/haar oorimplantaat in pakweg het Chinees. En als die dan Chinees praat, zal jij het horen als Nederlands.

“Neuro-engagement” is een ander aspect van de toekomst van communicatie, en dit is wellicht het meest indrukwekkende: communiceren via een chip in je hersenen die hersengolven correct kan interpreteren.

Zo zou het mogelijk kunnen zijn om gewoon nog maar te denken aan een zin die je wil zeggen, en dat de software in je brein die automatisch correct interpreteert en communiceert via het internet. Ook Augmented Reality controleren puur door te denken aan wat je wil zou in theorie mogelijk moeten zijn.

Weg met die privacy

Allemaal zeer interessante toepassingen, maar ongetwijfeld denk je ondertussen: “Wat met mijn privacy?”. Als machines en software kunnen voorspellen wat je gaat zeggen, wat je gaat kopen en wat je wil doen, dan is dat inderdaad een goede vraag.

En het is een feit dat een gebrek aan privacy wellicht de prijs is die we zullen moeten betalen voor al deze vooruitgang. Er zitten immers bedrijven achter al die technologie, en data verzamelen is een zeer lucratieve zaak voor hen.

Als je persoonlijke assistent je bijvoorbeeld een bepaalde winkel aanraadt omdat je daar al eens bent geweest, kan je er zeker van zijn dat die informatie ergens opgeslagen wordt en zal gebruikt worden om je in de toekomst andere verwante suggesties voor te stellen.

Marketing zal dus meer gepersonaliseerd worden want bedrijven zullen weten wat je wil.

Apparaten zoals een Fitbit, Augmented Reality lenzen of hersenchips zullen ook informatie vergaren over je gezondheid. Dat is langs de ene kant zeer goed, want zo heb je te allen tijde een goed idee over de staat van je lichaam, en je kan gezondheidsproblemen lang op voorhand anticiperen, maar die informatie zal wellicht ook niet geheim blijven.

Op zich is zelfs dat een goede zaak, want zolang die informatie persoonlijk privé blijft (dus dat men weet dat er iemand is met een bepaalde ziekte, maar niet specifiek wie die persoon is), kan een overzicht van de volledige medische toestand van een bevolking enorm voordelig zijn bij het opsporen van de oorzaak van ziektes, vermijden en genezen van epidemieën, enzovoort.

Maar het blijft een feit dat veel mensen zich niet comfortabel voelen met een toenemend verlies van privacy, en dat debat zal ongetwijfeld steeds meer naar voren worden geschoven naarmate het internet en de bovenstaande technologieën worden ontwikkeld.

De toekomst van het internet kan erg rooskleurig zijn, maar hoe we ermee omgaan zal bepalen of het een positief effect zal hebben op de mensheid.