Nederland telt ruim 8,3 miljoen gamers. De grootste groep zijn mensen tussen de 41 en de 45 jaar oud. Daarna 21 tot en met 25-jarigen. Dat games verslavend zijn, is al een tijd bekend. Zeker voor gamers onder de 21 jaar. Tijdens een flinke groeiperiode, vanaf ongeveer eind jaren 90 en rond de eeuwwisseling, kwamen er steeds meer verhalen over jongeren en volwassenen die verslaafd raakten aan het spelen van games. Nu reist de vraag: zouden verslavende games voor minderjarigen verboden moeten worden?
Wat maakt het dat jongeren zo gevoelig zijn voor het spelen van games? Als we kijken naar de hersenen van minderjarigen, dan zien we dat deze nog steeds volop in ontwikkeling zijn. Hierdoor is kans op verslaving groot. Zeker bij het spelen van zulke kansspellen. Bij een positieve uitkomst, maken onze hersenen een positief stofje aan. Bij verliezen zal je ‘snakken’ hiernaar. Zeker jongeren kunnen hierin nog niet het onderscheidt maken, zeggen experts. Veel games bevatten ook steeds meer verslavende elementen, zoals schatkistjes. Het gok-element van deze schatkisten, je kiest immers één schatkist, zou volgens experts verslavingsgevoelige mensen triggeren.
Opkomst van de mobiele telefoon
Wie denkt dat gamers alleen nog achter de computer of de Playstation zit, heeft het mis. De meeste omzet wordt vandaag de dag uit mobiele games gehaald. Dat betekent dat veel gamers op elke plek kunnen spelen. Dat maakt de kans op een gameverslaving nog groter. Gemiddeld wordt er dan ook 8 uur en 20 minuten per week gegamed.
Er is dan ook steeds meer kritiek op games. Zo zeggen autoriteiten dat gratis spellen, extra gevaarlijk zijn. Enerzijds omdat het aanbod zo nog groter is en gamers meerdere spellen naast elkaar kunnen spelen. Maar ook omdat het verdienmodel voor een gratis spel natuurlijk anders is dan die waarvoor je moet betalen. Game-ontwikkelaars stoppen allemaal technieken in hun spellen om spelers te verleiden tot kleine aankopen. Bijvoorbeeld voor meer speelsessies, levens of bijvoorbeeld een andere virtuele aankopen. Zoals kleding, wapens of meubels.
Kleine aankopen binnen het spel
Onderzoek toont ook aan dat een betalende speler ruim 197 euro per jaar uitgeeft aan games. Deze aankopen zorgen ervoor dat gamers zichzelf kunnen onderscheiden, bijvoorbeeld op plekken waar je andere gamers tegenkomt. Er ontstaat een manier om te laten zien hoeveel punten je hebt verzameld, of om te laten zien hoeveel geld iemand steekt in het spel. Experts zeggen dat er op deze manier veel geld wordt verdiend aan digitale aankopen en dat verandert de spelervaring aanzienlijk.
Als we dus naar de vraag kijken die we aan het begin van het artikel hebben gesteld: zouden verslavende games voor minderjarigen verboden moeten worden? Dan is het lastig om daar direct antwoord op te geven. Enerzijds zijn er genoeg onderzoeken die aantonen dat er een percentage is waarbij gamen leidt tot een verslaving. Toch kun je dat niet van alle gamers zeggen. Ruim 9 miljoen gamers in alleen Nederland kun je geen verbod op leggen, vindt staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Hij zegt het geen oplossing te vinden wanneer het wordt verboden. Hij geeft aan dat educatie, informatie en een goed gesprek gameverslaving kan voorkomen. Een oproep aan ouders, maar zeker ook aan het onderwijs.