Coffeeshop: meer dan alleen een jointje

In Nederland kan door het gedoogbeleid via coffeeshops wiet en hasj verkocht worden. Maar wist jij dat een coffeeshop veel meer is dan alleen een loket waar je softdrugs kan halen? Zo heeft een coffeeshop een sociale en zeker ook een maatschappelijke functie. We vertellen het je in deze blog.

Vroeger hadden coffeeshops een heel ander imago dan tegenwoordig. Zo werd er veel illegale handelgedreven en kwamen er vaak schimmige figuren. Inmiddels is de coffeeshop uitgegroeid tot een veilige setting om cannabis te consumeren. Maar ook om vrienden te ontmoeten of contacten te leggen juist met onbekenden.

Sociale functies

Het is heel belangrijk dat er veel verschillende soorten coffeeshops zijn. Zo heb je in Amsterdam coffeeshops waar alleen ouderen komen of juist alleen toeristen of coffeeshops waar de speciale wietsoorten centraal staan. Coffeeshops hebben een sociale functie voor de consumenten. Zo zijn er coffeeshops die politiek georiënteerd zijn en bij binnenkomst kan je er de krant van de dag pakken. Maar er zijn ook coffeeshops waar het gebruikelijk is om een spelletje toe doen zowel met bekenden als wildvreemden. Hierdoor raken bezoekers minder geïsoleerd.

Verschillende soorten coffeeshops

De ene coffeeshop kan je vergelijken met het plaatselijke buurtcafé en het andere meer met een discotheek. Hunter’s Coffeeshop is er één die zijn bezoekers een prettige ervaring wil geven. Zo proberen ze hun klanten aan zich te binden door een goed en stabiel merk met goede soorten wiet neer te zetten. Er zijn ook coffeeshops die kiezen voor goedkopere soorten cannabis om zo ook een plek te geven aan mensen met een kleinere portemonnee.

De online coffeeshop

Een aantal jaar geleden zijn er een aantal experimenten geweest rond de afschaffing van coffeeshops. De consument zou dan over moeten gaan op online verkoop of de verkoop uit automaten. Naast coffeeshopeigenaren hadden ook bezoekers hier geen oren naar. De coffeeshop is zo veel meer dan alleen maar plek om een jointje roken. Het gaat om sfeer, saamhorigheid en mensen van verschillende culturen samenbrengen. Wereldwijd komen toeristen naar Amsterdam voor een beleving in een coffeeshop. Het kan inmiddels bijna op de Werelderfgoedlijst.