Om een idee te krijgen van hoezeer de komst van de pandemie de consumentengewoonten heeft beïnvloed, hoeven we alleen maar naar een paar statistieken te kijken. Ongeveer een maand na de pandemie, medio april 2020, had de online kruidenierswinkel van Amazon, Whole Foods Market, zijn bestelcapaciteit met meer dan 60% uitgebreid en was begonnen met het afhalen van goederen van meer dan zeventig extra winkels. In de VS daalden tussen februari en april van dat jaar de voedsel- en detailhandelsverkopen met 7,7% ten opzichte van een jaar eerder, de e-commerceverkopen van beide steeg daarintegen met 15%. Omdat mensen de openbare ruimte vermeden en soms gedwongen thuis moesten blijven, grepen zij voor alle boodschappen natuurlijk naar hun elektronische apparaten.
Er is ook reden om aan te nemen dat deze nieuwe winkelgewoonten wel eens van blijvende aard zouden kunnen zijn. Uit het creditcardgebruik van 10 miljoen mensen in Japan blijkt dat een deel van de oudere bevolking vasthoudt aan hun gewoonte om online te winkelen, zelfs nadat de Covid-beperkingen werden versoepeld. Ook de loyaliteitsprogramma’s van e-commerceaanbieders houden hun klanten aan de lijn, zelfs wanneer ze zelf naar de winkel zouden kunnen gaan. E-commerce giganten zoals Amazon en Alibaba plukken de vruchten van al dit nieuwe gedrag, dus laten we eens kijken hoe de opleving, Amazon en Alibaba aandelen heeft beïnvloed.
Alibaba aandelen
Vorig jaar, tussen juli en september, stegen de aandelen van Alibaba met meer dan 60% in waarde ten opzichte van maart, toen het virus landde. Het bedrijf was ook zeer actief in het bevestigen van zijn dominantie in de e-commerce markt, door zich voor te bereiden op hun jaarlijkse Single’s Day shopping, met enorme kortingen en livestreaming van de verkoop van meer dan 250.000 merken. In 11 dagen tijd haalden ze 74 miljard dollar binnen. In oktober betaalden ze 3,6 miljard dollar om hun belangen in Sun Art Retail Group te verdubbelen, waarmee ze de bestuurderszetel in één van de grootste online hypermarkten in China veroverden en hun e-commerce concurrenten JD.com en Pinduoduo voorbijstreefden.
In 2021 moest het bedrijf het hoofd bieden aan aanzienlijke uitdagingen in de vorm van regelgevend optreden en stroomuitval. KGI Asia verwacht dat de omzetgroei in het 3e kwartaal is vertraagd tot 32%, en analisten verwachten een winstdaling van 12%. De koers van de aandelen van Alibaba was medio oktober met meer dan 30% gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Vooruitkijkend naar het laatste kwartaal van het jaar, voorspellen analisten echter een stijging van de winst per aandeel met $2,09. Het is ook mogelijk dat de Chinese overheid de druk van haar regelgeving in de komende maanden zal verminderen. De beurswaardering van Alibaba bedroeg in oktober $424,04 miljard.
Amazon
Amazon heeft in 2021 ook enkele uitdagingen moeten overwinnen, namelijk problemen met de toeleveringsketen, tekorten aan arbeidskrachten en hogere verzendkosten. Het bedrijf zal in het 4e kwartaal “enkele miljarden dollars” moeten uitgeven om deze problemen aan te pakken, aldus CEO Andy Jassy. Amazon is niet het enige bedrijf dat de komende weken waarschijnlijk een vertraging in de verkoop zal zien doordat consumenten meer fysiek zullen gaan winkelen. Ter vergelijking met 2020, toen de omzetgroei in het 4e kwartaal met 44% toenam, zal 2021 waarschijnlijk ergens tussen de 4% en 12% liggen. Omdat dit soort trends in deze periode gebruikelijk zijn bij retailaandelen, zien analisten geen reden tot bezorgdheid. Nadat werd gemeld dat de omzetgroei van Amazon in het 3e kwartaal van 2021 slechts 15% bedroeg, viel de koersdaling van 4% als gevolg daarvan zelfs mee.
Net als Alibaba gelooft Amazon niet in een passieve benadering van zakendoen. Ze zijn een nieuw “Try before you buy”-modepakket begonnen om hun klantenbestand te plezieren, en ze maken plannen om aan de toegenomen vraag van de vakantieperiode te voldoen. Ze hebben nog steeds te maken met een tekort aan arbeiders en zijn van plan 150.000 mensen in dienst te nemen om de bestellingen bij te houden. (Vorig jaar waren dat er 100.000). Tenslotte heeft Amazon het gemiddelde startsalaris van zijn werknemers verhoogd tot meer dan 18 dollar per uur om ze tevreden te houden.
Toekomst
E-commerce is een deel van ons dagelijks leven geworden, ook al zullen delen van de bevolking de kans grijpen om fysiek te gaan winkelen wanneer ze kunnen. Amazon en Alibaba zullen waarschijnlijk hun handen vol hebben nu de mensen meer en meer gewend raken aan het gemak van online winkelen.
Aan de financiële kant kunnen de prijsbewegingen van top e-commerce retailers zoals Amazon en Alibaba aandelen zowel kansen als risico’s bieden voor degenen die zich bezighouden met online CFD handel via app-platforms.
Met CFD trading kunt u handelen op de opwaartse of neerwaartse koersbewegingen van e-commerce giganten zoals Alibaba en Amazon zonder een onderliggende waarde te kopen, in dit geval daadwerkelijke aandelen in deze bedrijven. Om te beginnen met online handelen in CFDs via verschillende App platforms raden we u aan een betrouwbare en gereguleerde broker te zoeken die veiligheid, begeleiding en de nieuwste handelstools biedt. En denk eraan om voordat u begint met het online handelen dit met kennis en voorzichtigheid te doen.
Vestle (voorheen handelend onder de naam iFOREX) is een handelsnaam van iCFD Limited, die door de Cyprus Securities Exchange Commission (CySEC) is gelicenseerd en gereguleerd onder vergunningnummer 143/11. Het materiaal in dit document zijn gecreëerd in samenwerking met Vestle en mag op geen enkele wijze worden uitgelegd, expliciet noch impliciet, direct noch indirect, als beleggingsadvies of als aanbeveling of suggestie voor een beleggingsstrategie met betrekking tot een financieel instrument, op welke manier dan ook. CFD’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico met zich mee van snel oplopende verliezen. 76.68 % van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD’s met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe CFD’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren. De in dit document vermelde resultaten uit het verleden of gesimuleerde resultaten uit het verleden vormen geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten. Let op: berekeningen van in het verleden behaalde resultaten kunnen de futures vertegenwoordigen en niet de onderliggende waarde. Volledige disclaimer: https://www.vestle.nl/legal/analysis-disclaimer.html