Een persconferentie organiseren doe je misschien niet elke dag. Zonde want het is een heel goede manier om jouw verhaal te delen met de media. Natuurlijk kun je niet zomaar wat gaan doen. Daar heb je een plan voor nodig maar ook structuur en een slimme voorbereiding! Hoe je dat precies aanpakt leggen we jou uit in deze blog.
Stel eerst het doel van de persconferentie vast
Stel jezelf de volgende vragen wanneer je een persconferentie wilt organiseren. Wat wil ik bereiken hiermee en wat is het einddoel? Bijvoorbeeld media-aandacht kan een doel zijn.
Zorg voor het juiste onderwerp of bepaal de nieuwswaarde
Niet elk nieuwtje leent zich voor een persconferentie. Dat komt omdat de media altijd op zoek zijn naar nieuwtjes. Ze komen niet helemaal jouw kant op als je van tevoren niet vertelt wat je gaat vertellen. Daarom prikkel je de media met het nieuwsbericht. Dat onderwerp moet actueel zijn, maar het kant ook buitengewoon interessant zijn of juist maatschappelijke relevant. Dit zijn allemaal punten die belangrijk zijn voor de media.
Kies de juiste locatie en de juiste mensen
Je hebt het misschien niet direct door, maar een aantal punten zijn heel belangrijk voor een goede persconferentie. Zo moet de bereikbaarheid van de locatie uitstekend zijn. Journalisten willen niet drie keer overstappen voordat ze er zijn of het laatste stuk nog moeten lopen. Het is daarom belangrijk dat je een plek kiest waarbij de faciliteiten uitstekend zijn.
Maar het is ook belangrijk dat je de juiste mensen uitnodigt. Je wil tenslotte impact creëren met je persconferentie. Zorg er daarom voor dat je de juiste mensen in de zaal hebt zitten. Dat houdt in: relevante media of mensen met een goed netwerk.
Zet de puntjes op de i
Er zijn kleine dingen die je kunt doen, die zorgen voor veel resultaat. Bijvoorbeeld het op doen van duidelijke naambadges. Naast duidelijk een naam in beeld, kun je ook het bedrijf goed laten zien zo. Ook een perskit is belangrijk. Want als er veel media-aandacht is, wil je een persbericht delen. Maar ook de juiste beelden van jouw bedrijf of onderneming. Ook kun je jouw logo direct delen.