Wanneer je een eigen bedrijf hebt, wil je natuurlijk wel dat mensen weten wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Om omzet te kunnen genereren moeten mensen jouw bedrijf niet alleen weten te vinden, ze moeten ook nog eens jouw product of dienst verkiezen boven die van de concurrent. Hier komt de naamsbekendheid van jouw bedrijf bij kijken. Want zonder een goede naamsbekendheid zul je nooit het potentieel uit jouw bedrijf kunnen halen. In deze blog willen we dan ook graag wat dieper ingaan op het belang van naamsbekendheid. Ook zullen we je enkele tips geven zodat jij de naamsbekendheid van je bedrijf kunt vergroten. Lees snel verder!
Wat wordt er eigenlijk bedoeld met naamsbekendheid?
Naamsbekendheid is gelukkig niet zo’n heel ingewikkeld woord. Eigenlijk legt het zichzelf al uit: de bekendheid van jouw naam. Het kan hierbij gaan om een bedrijfsnaam, de naam van een organisatie, maar ook om een merknaam of de naam van een specifiek product. De naamsbekendheid heeft betrekking op dat deel of percentage van de doelgroep dat bekend is met jouw naam. Enkele voorbeelden van namen die iedereen wel kent zijn Coca-Cola en McDonald’s. Deze bedrijven/merken hebben een naamsbekendheid die wellicht niet ver van de 100 procent af zal liggen.
Waarom is een goede naamsbekendheid zo belangrijk?
Een goede naamsbekendheid is belangrijk omdat het een positieve invloed heeft op de omzet van jouw bedrijf. Het vergroot namelijk de kans dat mensen voor jouw merk, product of dienst kiezen in plaats van die van de concurrent. Het zit een beetje in onze aard om te kiezen voor het ‘oude vertrouwde’. Mensen zullen dan ook veel eerder voor een bekend merk kiezen wanneer ze op zoek zijn naar een product of dienst om hun wensen en behoeften te vervullen. Onbekende merken laten ze liever links liggen. Een goede naamsbekendheid zorgt er bovendien voor dat mensen meer vertrouwen in jouw bedrijf hebben en dat de loyaliteit van bestaande klanten toeneemt.
Hoe kan ik de naamsbekendheid van mijn bedrijf vergroten?
Een hele goede eerste stap om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten is door gratis weggevertjes uit te delen. Je kunt dit bijvoorbeeld doen tijdens een open dag van je bedrijf, op een beurs of zomaar in een drukke winkelstraat. Enkele voorbeelden van geschikte weggevertjes zijn herbruikbare tasjes met daarop jouw bedrijfsnaam, bedrukte pennen, notitieboekjes en dergelijke, en bekers waarop je professioneel jouw bedrijfslogo hebt laten drukken. Bekers bedrukken? Of op zoek naar andere relatiegeschenken? Bij Loopper ben je aan het juiste adres!
Nu veel mensen bijna dagelijks op social media te vinden zijn, zijn online kanalen als YouTube, Facebook, LinkedIn en Twitter de ideale plek om jouw doelgroep te bereiken. Maak een speciale pagina voor je bedrijf aan en plaats hierop regelmatig leuke, informerende en inspirerende berichten, afbeeldingen en filmpjes. Door like, deel en winacties te organiseren zal jouw naam als een lopend vuurtje rondgaan. Of ga bijvoorbeeld een samenwerking aan met een bekende blogger of vlogger die jouw bedrijf, merk of product tegen een vergoeding in zijn of haar blogs of vlogs wil promoten. Ook sponsoring en het steunen van goede doelen kan bijdragen aan een goede naamsbekendheid. Opties genoeg dus!