De elektrische auto is natuurlijk de toekomst. Tanken zonder benzine. LPG of diesel. Maar slechts de stekker van je auto inpluggen en hij wordt opgeladen. Maar er komt toch wel het een en ander kijken bij zo’n laadpaal voor je elektrische auto. In deze blog vertellen we je graag alles wat je moet weten hierover!
Als je je auto wilt opladen kan je dit langs de kant van de weg doen. Net zoals met gewoon tanken. Mensen kiezen alleen graag voor een laadpaal aan huis omdat dit de goedkoopste manier is van opladen. Je betaalt dan, naast de kosten van het installeren van een laadpaal, de kosten voor de energie. Dit is het tarief dat jij hebt afgesproken met jouw leverancier van de energie. Vaak is dit minder hoog dat die van publieke laadpalen.
Laadpaal voor thuis
Dus een laadpaal thuis kent een paar voordelen. Naast dat het goedkoper is, ben je er ook van verzekerd dat je altijd een plekje bij een laadpaal hebt. En je dus nooit zonder lege accu komt te staan.
Voor het opladen van je auto heb je dus een laadpaal nodig. Je hoort ook vaak het woord wallbox vallen wanneer je je gaat inlezen op dit onderwerp. Er zit weinig verschil tussen deze twee oplaadmogelijkheden. Behalve dat de enige mogelijkheid een paal is en de andere mogelijkheid is bevestigd aan de muur. Verder kan je vaak nog kiezen voor de combinatie tussen laadpaal zonnepanelen. Dan is de laadpaal aan te sluiten op de zonnepalen.
Het opladen van je auto is eigenlijk hetzelfde als alle andere apparaten die een accu hebben. Denk aan je mobiele telefoon of je laptop. Alleen kun je je natuurlijk voorstellen dat de accu van je auto een stuk groter is en je dus meer nodig hebt dan alleen een kabeltje van je auto naar een stopcontact. In je auto zit een accu die werkt op wat we noemen gelijkstroom. Er is een constante stroomrichting nodig om spanning te krijgen. Vervolgens zal je auto deze stroom opslaan op de accu waardoor je straks weer kan gaan rijden.
Is mijn meterkast geschikt?
Of je meterkast geschikt is voor een laadpaal is afhankelijk van een aantal factoren. Bijvoorbeeld uit welk jaar de meterkast komt of je een 1-fase aansluiting hebt of een 3-fase aansluiting en wat de maximale laadvermogen is dat je straks nodig hebt. Hiervoor kun je het beste even contact opnemen met je netbeheerder.
Waar moet je dan nog opletten als je een laadpaal laat installeren?
Zoals niet elk apparaat even snel oplaadt, zo laadt ook niet elke elektrische auto even snel op. Houd er daarom rekening mee dat je een laadstroompaal kiest die past bij je auto. Hiervoor is het slim om een deskundig iemand in te schakelen. Ook wordt er vaak geadviseerd dat je een laadpaal met een hoger vermogen aanschaft. Zo is je laadpaal ook op de toekomst voorbereidt.
Maar wat kost zo’n laadpaal nou?
Let’s talk about money. Want een laadpaal is niet goedkoop. Je moet ongeveer rekenen op een aanschafprijs van tussen de 800 en de 2400 euro. Dat is dan wel inclusief installatie. Het verschil in prijs zit ‘m vooral in de functies die een laadpaal kunnen hebben. Denk bijvoorbeeld aan vermogen, aansluiting op zonnepanelen of dat ‘ie bijvoorbeeld toegankelijk is met een applicatie.
Wie kiest voor een laadpaal aan huis, kiest dus voor een duurzame en betaalbare oplossing voor de toekomst. Lees dit artikel als je meer wilt weten over de stabiliteit van de oplaadprijzen.